Trevista UNiteD AB 

ENGAGEMANG

Som prestationskonsulter är vi  experter på hur man mäter organisationers och människors prestationer med hjälp av Key Performance Indicators – KPI.

Motivation och engagemang är ingen bristvara – tvärtom!

Den absoluta majoriteten av oss människor har ett naturligt driv i oss att bidra till något gott, vara duktiga, få social bekräftelse, utvecklas och tillhöra en samhörighet. Så den där motivationen och engagemanget har vi i oss, men det kommer att påverkas enormt mycket av kontexten och arbetsmiljön vi verkar i.

 

När vi anställer människor så är de oftast peppade som attans på det nya jobbet, få vara med och bidra och göra ett jäkligt bra arbete. Men när det väl är dags att första dagen kliva innanför dörrarna (kan vara en fysisk eller digital dörr) så hamnar vi direkt i en kontext och miljö som kommer att påverka vårt engagemang och motivation i hög grad, antingen i en negativ eller positiv riktning. En miljö och kontext som alla organisationens chefer och medarbetare bidrar till att skapa.

 

Så arbetsgivare behöver egentligen inte oroa sig för om drivet finns eller inte, för det gör det. De bör i stället lägga massa tid och kraft på hur de ska organisera, strukturera, styra och leda sin verksamhet på ett sätt som ger medarbetare de allra bästa förutsättningarna för engagemang och motivation.

Under det senaste decenniet har en speciell nyckeltal visat sig mer och mer relevant när vi ska bestämma våra företags hållbara resultat – engagemanget hos företagets medarbetare. Men hur mäter du människors engagemang? Många företag och chefer kommer att hänvisa till deras medarbetares nivå av engagemang, utan att verkligen mäta det på lämpligt sätt. Så låt oss avgöra vad människors engagemang inte är: Människors engagemang betyder inte människors lycka Någon kanske är glad på jobbet, men det betyder inte nödvändigtvis att de arbetar hårt, produktivt för organisationens räkning.

  • involvera

  • riktning, Definiera ditt mål för människors engagemang – v

  • följa upp - coachande och delaktivhet

  • fira 

Medan företagsspelrum, gratis massage och fredagsfatfester är roliga – och kan vara fördelaktiga av andra skäl – är att göra människor glada annorlunda än att göra dem förlovade. Människors engagemang gör inte människor nöjda Många företag har ”people satisfaction”-undersökningar och chefer talar om ”people satisfaction”, men ribban är för låg. En nöjd person kan dyka upp för henne dagligen 9-5 utan att klaga. Men samma "nöjda" person kanske inte gör den extra ansträngningen på egen hand, och hon kommer förmodligen att ta headhunters samtal och locka bort henne med en 10-procentig löneökning. Nöjd räcker inte. Definition: Medarbetarnas engagemang är det känslomässiga engagemang medarbetaren har för organisationen och dess mål. Detta känslomässiga engagemang innebär att engagerade medarbetare faktiskt bryr sig om sitt arbete och sitt företag. De arbetar inte bara för en lönecheck, eller bara för nästa befordran, utan arbetar på uppdrag av organisationens mål. Detta innebär att den engagerade datorprogrammeraren arbetar övertid när det behövs, utan att bli tillfrågad. Det betyder att den engagerade butikstjänstemannen plockar upp soporna på butiksgolvet, även om chefen inte tittar. Detta innebär att TSA-agenten kommer att dra en misstänkt väska som ska genomsökas, även om det är den sista väskan på deras skift. Engagerade medarbetare leder till bättre affärsresultat.

Faktum är att enligt Towers Perrins forskning har företag med engagerade arbetare 6 % högre nettovinstmarginaler, och enligt Kenexas forskning har engagerade företag fem gånger högre aktieägaravkastning under fem år. Den nya sanningen: Ett företag är inte starkare än medarbetarnas engagemang. På Qeep hjälper vi dig: Definiera ditt mål för människors engagemang – varierar beroende på bransch, företagskategori och storlek Skapa ditt folkengagemangsindex Samla information om dina engagemang

Designa en loop för utveckling av feedback för människors engagemang Implementera spårningssystem för förbättring av ditt engagemang

  1. NAGEMANG